Monday 17 September 2012

Beringat Senantiasa...

Assalamualaikum...

Bersempena dengan minggu exam trials bagi kanak2 riang student SAM, post kali ni nk cerita sikit pasal 'INGAT'. 

Telah menjadi lumrah bagi manusia bahawa kita ni sering lupa, alpa, lemah, lalai dan sebagainya. Tambahan lagi bila ada ujian duniawi yang melanda; macam keputusan peperiksaan tak memberangsangkan, kematian dan lain2. Bila kena ujian2 ni, lantas kita bersedih macam seluruh dunia dihempap ke atas kita.*hiperbola*

Kadang2, walaupun tak ada ujian, kita pun selalu lupa bila sibuk dengan dunia. Kita sibuk nak buat ulangkaji untuk peperiksaan. Sibuk nak merantau antara negeri. Sibuk nak kemas rumah.

Bila kita mula sibukkan diri dengan duniawi, mulalah kita alpa dengan perihal ukhrawi. Buat ulangkaji sampai lewat pagi, tapi solat Subuh tertinggal. Kemas2 rumah sampai solat Zohor tak terlaksana lantaran kepenatan. Quran pun kadang2 x sempat tengok.

Kita kena INGAT yang bagi kita kejayaan tu Allah. Kalau kita lupa Allah, kita yang rugi. Allah tak akan rugi apa2 pun. Jadi, macam mana nak ingat Allah dalam segala perbuatan kita? Senang je. Tak susah sebenarnya. Kita hanya perlulah berDOA kepada pemilik kita, Allah. Mulakan segala perbuatan kita dengan doa. Paling tak pun dengan basmallah. InsyaAllah, segala perbuatan kita akan dipermudah. Kalau kita perasan, bila kita fikir secara logik akal sekali pun, apabila kita nak melakukan maksiat, pasti kita tak boleh nak baca basmallah, sebab perkara baik tak boleh sesekali digabung dengan perkara maksiat.


Pernah dengar seorang senior ajar, kalau nak berjaya, kena pakai formula D.U.I.T.
D - Doa
U - Usaha
I  - Ikhtiar
T - Tawakkal

Dalam formula tu dah ada doa. Memang kalau kita nak berjaya, kita memang memerlukan pertolongan Allah. Kita perlukan RahmatNya, RahimNya. Tanpa keduanya, pasti kita tak akan berjaya.

InsyaAllah, sampai sini sahaja untuk kali ini. Moga dapat meneruskan perjuangan kita dengan kita sentiasa MENGINGATI ALLAH.
Segala teguran ditujukan kepada diri sendiri, insyaAllah dan kepada rakan2 semua.=)
Bersama kita menjadi lebih baik setiap hari.

2 comments:

  1. afiq, ajaq la aku buat blog sama. teringin jugak. hehe. :)

    ReplyDelete
  2. boleh ja sini aku ajar

    ReplyDelete